|  | Exerciţii 
            rituale
 Rememorarea unor ritualuri arhaice cu scopul (re)activării imagisticii 
            arhetipale subconştiente şi (re)integrării omului in ciclicitatea 
            ritmului temporal universal, prin realizarea unor acţiuni desfăşurate 
            pe parcursul mai multor ani.( o încercare de a recrea conştiinţa antropocosmică 
            şi de participare la ritmurile cosmice).
 Paparuda -(dans magic) video
      2'23" - pal DVD 
 Paparuda este denumirea cea mai răspândită a ritului magic 
          de provocarea a ploii, practicat pe timp de secetă. Jocul este practicat 
          în a treia joi după Rusalii; poate însă avea loc şi în 
          orice zi de vară, după o secetă prelungită. Este jucat de fete tinere, 
          mai rar şi de băieţi, sub 14 ani.
 Alaiul e alcătuit dintr-un număr variabil de personaje, dintre care 
          cel puţin una-două trebuie să fie mascate. Acestea sunt dezbrăcate şi 
          apoi înfăşurate în frunze si ghirlande de boz (brusture, 
          fag, stejar, alun). Gluga de boz era legată deasupra capului cu cotoarele 
          în sus şi acoperea tot corpul ca un con de verdeaţă. Rămurelele 
          erau împestriţate cu panglici roşii, cu salbe de firfirici.
 Cortegiul umbla prin sat de la o casă la alta, şi în curte, însoţitoarele 
          cântă un cântec ritual, bătând din palme, iar paparuda 
          joacă un dans săltăreţ.
 Paparuda invocă onomatopeic ploaia prin dans, prin bătăi din palme, 
          prin plesnetul degetelor, prin răpăitul tobelor improvizate din tigăi, 
          dar mai ales prin ritmul si conţinutul textului magic:
 „Paparudă-rudă, / vino de ne udă / cu galeata-leata / peste toata 
          ceata; / cu ciubărul –bărul / peste tot poporul. / Dă-ne Doamne, 
          cheile / să descuiem cerurile / să pornească ploile, / să curgă şiroaiele 
          / să umple pâraiele. / Hai, ploiţă, hai! / udă pământurile 
          / să crească grânele / mari cât porumbele. / Hai, ploiţă, 
          hai!”
 În timpul jocului sau după terminarea lui este obligatorie udarea 
          cu apă a paparudei, ori a întregului alai. Pentru dansul lor sunt 
          răsplătiţi prin daruri rituale ce semnifică abundenţa şi belşugul: ouă, 
          mălai, grâu, caş, lapte, colaci, fructe, bani, etc., uneori şi 
          haine vechi ceea ce leagă obiceiul de cultul morţilor.
 După ce au gătat cu umbletul prin sat, paparudele merg la o apă curgătoare, 
          aprind paie pe apă, apoi îşi aruncă pe apă şi veşmintele din frunze.
 
 (Cucuteni-Iaşi, iulie 2005)
 |  | Ritual exercises
 The rememorization of archaic rituals to the effect of subconscious archetypal imaging and the human being's (re)integration in the cyclicality of the universal temporal rhythm by carrying on some actions deployed throughout several years.(an attempt to recreate the anthropocosmic consciousness and to participate in the Cosmos rhythms).
 Paparuda (the rainmaker) – magic dance
 video
      2'23" - pal DVD
 Paparuda is the most common name of the  rain-calling rite, danced in times of drought. It is danced the third Thursday  after the Whit Sunday; or it can be danced any summer day, after a long period  of drought. It is danced by girls and sometimes even boys not older than  fourteen.The procession includes a  variable number of characters, of which one or two must be masked. They are undressed and then wrapped in leaves and garlands  of dwarf elder (bur, beech, oak, hazel). The hood of dwarf elder was tied over  the head and covered the entire body like a cone of greenery. The little twigs  were adorned with red ribbons and necklaces of coins.
 The procession went from house to house. In every yard they would sing a  ritual song, they would clap their hands and the rainmaker would perform a  saltant dance.
 The rainmaker invoked rain through onomatopoeia, dancing, clapping, finger  snapping, drum (that is, pan) beating, but most of all through the rhythm and essence of the magic words:
 “Paparuda-ruda, / bring us rain, / in a bucket-bucket, / over the  procession; / in a pail-pail / over the people. / Lord, give us the keys / to  unlock skies / to let rain fall / merily-heavily / let it fill the rivers. /  Come, rain, come! / soak the lands / so the grains can grow / as tall as yew /  Come, rain, come!
 During or after the performance water must be thrown over the rainmaker and  the procession. For their dance they are given ritual gifts symbolic of  abundance and wealth: eggs, corn, wheat, cheese, milk, bread, fruit, money,  etc., sometimes even old clothing, which alludes to the cult of the dead.
 After they are done with all the households in the village, the rainmakers  go to a river, light some straws on the water and throw their special clothing  into the water.
 
 (july 2005, Cucuteni –  Iaşi)
 |  |